جوان زه

اسم خانوادگی “جوان زه” “جو”بود . او متولد قرن ۴م قبل از میلاد و اهل کشور “سونگ” بود و یکی از مامورین نه چندان مهم کشور “سونگ” محسوب می شد . گفته می شود که وی از کودکی باهوش بوده و به تحصیل علاقه داشته و به کشورهای زیادی سفر کرده است . وی فردی دقیق بود و طبیعت را دوست داشت و با شاهان برخورد مغرورانه داشت. شاه کشور “چو”با هدایای زیاد وی را به نخست وزیری منصوب کرد اما وی آنرا رد نمود. از آن به بعد وی دیگر مقامی نداشت و تنها با بافتن کفشهای حصیری زندگی می کرد . وی مقاله هایی با بیش از ۱۰ هزار کلمه نوشته است .در کتاب”جوان زه”که ۳۳ مقاله دارد مطالبی در باره مسایل داخلی و خارجی نوشته شده است. مقاله های داخلی توسط “جوان زه”نوشته شد و مقاله های خارجی را احتمالا شاگردان “جوان زه”نوشته اند . در مقاله های داخلی مطالب مربوط به دانش “چی وو لون” ، “سیائو یانئو یو” و “دا جونگ شی” بطور عمده فلسفه “جوان زه” را نشان می دهد.

“جوان زه” در فلسفه به تئوری “لائو زه” و مکتب “دائو” پایبند بود و آنها را گسترش داد و سیستم تئوری فلسفی ویژه خود را به وجود آورد. وی معتقد بود که “دائو” وجود واقعی و عینی است و “دائو” را منبع اصلی کیهان می دانست. در سیاست وی طرفدارفقدان فعالیت و تحرک بود و در شیوه زندگی انسان طرفدار بازگشت به طبیعت بود. وی مشوق انسانیت و عدالت ، حقیقت و کذب و مجازات خلافکاران بود و عدالت و حکمرانی حاکمان وقت طبق قانون را مورد انتقاد قرار می داد و آئین،قانون،قدرت جامعه معمولی را مذمت می کرد و می گفت که اگر حاکم توانا نباشد دزدی و سرقت ادامه خواهد یافت . کسی که قلاب دزدیده است ، کشته می شود، اما کسی که کشور را دزدیده است ، شاه می باشد. در شیوه زندگی انسان، طرفداری طبیعت بود وی گفت که بالاترین سطح زندگی آزادی روح است ، نه لذت بردن از لذایذ مادی و شهرت. تئوری و نظرات “جوان زه” برای آیندگان آموزنده بوده است .

کتاب”جوان زه” از قرن ۳م تا قرن ۵م در دوره “وی” و “زین” تاثیرات زیادی برجای گذاشت و با کتاب های “جو ای”و “لائو زه” ؛ “سان سوان” نامیده می شد. کتاب “جوان زه” در سلسل “تانگ” رسما یکی از آثار کلاسیک مکتب “دائو”شد.

تاثیرات “جوان زه” نه تنها در تئوری فلسفه ویژه وی بلکه در ادبیات دیده شده است . نظرات سیاسی و تئوری فلسفه وی وعظ نیست، بلکه حکایات اخلاقی زنده و زبان و کلمات رنگارنگ است .کلیه این کتاب ها شامل حکایات اخلاقی و قدرت هنری نویسنده است.

(برچیده از رادیو سی آی آر چین)

عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
دینا

با سلام
آژانس خبری روز( دی نا) با رویکردی جدید در عرصه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی وارد عرصه فضای رسانه های مجازی شده است. منتظر انتقادات و پیشنهادات سازنده شما هستیم. مطالب جالب و خواندنی خود را جهت درج در اختیار ما قرار دهید. در صورت علاقمندی به همکاری حتما اطلاع دهید. موفقیت ما در گروه همکاری و حمایت شماست. به امید فردایی بهتر
در صورت امکان لینک کنید.dayna.ir

esboo

گذشت ومهربانی از درخت آموز
که سایه از سرلطف وکرم برسرهر رهگذر می گسترد

نازنین

خوش بود گر محک تجربه آید به میان
شما میتوانید به صورت در خواستی برای من مطالبی راجب مصر و فراعنه ی آن پیدا کنید؟؟
باتشکر

مائده پناهی آراللو

با تشکر از توجه شما به فلسفه چین٬ از وبلاگ ما هم دیدن فرمایید
falsafe.parsfa.com