کشف جدید: مقبره تو‌ت‌عنخ آمون دو اتاق مخفی دارد!

توت‌عنخ آمون

باستان‌شناسان حدس می‌زنند که دو اتاق مخفی در مقبره با بررسی مقبره شاه توت‌عنخ‌آمون، یازدهمین فرعون مصر باستان از دودمان هجدهم وجود دارد. آنها با بررسی دیواره‌های این مقبره معتقدند که یکی از این دیوارها به مقبره نفرتیتی، مادر توت‌عنخ آمون بازخواهد شد.

به گزارش تاریخ ما به نقل از DailyMail، ممدوح الدماطی، وزیر میراث فرهنگی مصر اعلام کرد که کارشناسان شواهدی را یافته‌اند که وجود دو اتاق مخفی کشف نشده در مقبره توت‌عنخ آمون را نشان می‌دهد. این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که احتمالا این دو اتاق پشت دیوارهای غربی و شمالی این مقبره مخفی شده‌اند. حدس و گمان‌هایی نیز وجود دارند که یکی از این اتاق‌های مخفی مقبره تفرتیتی را در خود جای داده است.

نیکولاس ریوز (Nicolas Reeves)، یکی از باستان‌شناسانی که روی مقبره توت‌عنخ‌ آمون مطالعه می‌کند اوائل امسال میلادی در مقاله‌ای ادعا کرد که مقبره این پادشان دو درگاه پنهانی دارد و گفت که این «اشباح» که تاکنون درگاه‌های خود را پیدا نکرده‌اند، می‌توانند ما را به یک اتاق انباری غربی و آرامگاه نهایی نفرتیتی که پشت دیوار شمالی پنهان شده، هدایت کنند.

توت‌عنخ‌آمون به طور ناگهانی در ۱۹ سالگی، در حوالی ماه ژانویه بی‌آنکه جانشینی از خود برجای بگذارد درگذشت. مرگ او برای مصریان غیرمنتظره بود و مقبره وی هنوز تکمیل نشده است.

بنابراین تابوت وی را در مقبره‌ای دیگر قرار می‌دهند که نسبتا ساده است. احتمال می‌رود که این آرامگاه برای فرد دیگری ساخته شده بوده که با وجود سن بالایش پس از توت‌عنخ‌آمون بر تخت نشست.

ریوز می‌گوید که چون توت‌عنخ آمون را عجله‌ای به خاک سپرده‌اند، احتمالا در یکی از اتاق‌های بیرونی مقبره اصلی نفرتیتی قرار داده‌اند.

ریوز اوائل امسال میلادی اعلام کرد که با اسکن‌ دیجیتال دیوارهای مقبره توت‌عنخ آمون در دره پادشاهان –در تقاطع رود نیل و اقصر در جنوب مصر- درگاه‌های آجری را کشف کرده است.

دکتر ریوز ادعا می‌کند که با آنالیز نتایج به دست آمده از اسکن مبتنی بر رادار و با کیفیت تصویر بالا از دیوارهای مجموعه مقبره‌ توت‌عنخ‌ آمون، دو درگاه در این مقبره وجود دارد

هرچند که تئوری ریوز هنوز با بررسی‌های فیزیکی این مقبره ثابت نشده است، باستان‌شناس خطی را روی سقف آرامگاه به عنوان مدرک یافتند که گویا قبلا یک راهرو در آنجا وجود داشته و نشان می‌دهد که در این دیوار از مواد مختلفی استفاده شده است.

ریوز امیدوار است که با استفاده از تجهیزات رادار و تصویربرداری حرارتی، بررسی‌های بیشتری روی دیوار این مقبره انجام دهد.

البته اینکه در آینده کدام دیوار تخریب شود به نظر وزارت میراث فرهنگی بستگی دارد ولی در حاضر یکی از دیوارهایی که به عنوان درگاه مطرح شده، دیواری است که نقاشی‌های بسیار ارزشمندی روی آن ثبت شده است.

باستان شناسان در حال بررسی مقبره توت عتخ آمون

البته برخی باستان‌شناسان معتقدند که مومیایی نفرتیتی که الهه زیبایی نامیده می‌شد، در مقبره‌ای جدا از توت‌عنخ آمون دفن شده است. نفرتیتی که عنوان «بانوی همه زنان» و «بانوی مصر بالا و پایین» را در زمان حیاتش به او داده بودند، همسر آخناتون، پدر توت‌عنخ آمون بود که در اواخر قرن چهاردهم قبل از میلاد حکومت می‌کرد.

تصور می‌شود که نفرتیتی در حدود سال ۱۳۳۰ قبل از میلاد مرده است و این یعنی ۷ سال قبل از مرگ توت‌عنخ‌ آمون. گفتنی است که سال گذشته BBC اسنادی را منتشر کرد که در آن به تشریح زندگی و مرگ توت‌عنخ آمون پرداخته شده بود.

دانشمندان در این اسناد با استفاده از فناوری‌های پیشرفته اقدام به کالبدشکافی مجازی از بقایای به جا مانده از مومیایی توت‌عنخ آمون کردند. آنها همچنین با استفاده از سی‌تی اسکنر یا توموگرافی کامپیوتری از بدن این فرعون مومیایی شده، تصویری از صورت او را بازسازی کردند.

دانشمندان با کمک روش‌های کالبدشکافی مجازی متوجه شدند که این پادشاه ۱۹ ساله از یک بیماری ژنتیکی استخوان رنج می‌برده و به همین دلیل پاهای پرانتزی داشته و قادر به راه رفتن بدون عصا نبوده است.

این پژوهش‌ها، نتایج مطالعات دیگری را که حاکی از فوت توت‌عنخ آمون بر اثر تصادف ارابه‌اش بوده، به چالش می‌کشد. با این حال، علت مرگ توت‌عنخ‌آمون امروزه معمایی است که هنوز حل نشده است.

تصاویر بازسازی صورت و بدن توت‌عنخ آمون توسط دانشمندان با استفاده از روش‌های کالبدشکافی مجازی

متخصصانی که پس از کشف آرامگاه توسط هوارد کارتر و لرد کارناروون مومیایی را مطالعه کردند متوجه هیچ‌گونه آسیب‌دیدگی روی بدن نشدند و این نظریه هرگونه مرگ اتفاقی یا خشونت‌آمیزی را دور می‌کند. ولی برخی جراحت کوچکی را در نزدیکی گوش چپ کشف کردند که می‌تواند نشان دهنده این باشد که فرعون جوان دچار خونریزی مغزی شده است.

توت‌عنخ آمون و کشف مقبره‌اش

آرام‌گاه توت‌عنخ‌آمون در تاریخ ۴ نوامبر ۱۹۲۲ در دره پادشاهان توسط هوارد کارتر به‌تقریب دست‌نخورده یافت‌شد. محل دفن او، به عنوان یکی از مهم‌ترین اکتشاف‌های باستان‌شناسی در سده بیستم میلادی محسوب می‌شود.

مقبره توت‌عنخ آمون

او رهبر بازگشت از آیین آتونیسم به آمونیسم، آیین باستانی مصر بود و در ۹ ‌سالگی به پادشاهی رسید. وزیر و جانشین احتمالی وی «آیه» شاید بر بسیاری از تصمیم های سیاسی او اثرگذار بوده باشد. توت‌عنخ‌آمون از نامدارترین فراعنه مصر باستان است و عامه مردم او را با نام پادشاه توت می‌شناسند.

ماسک مومیایی توت عنخ آمون

ماسک مومیایی نفرتیتی

فرعون جوان، تحت تأثیر وزیرش آیه، دستور می‌دهد که تمامی نام‌های آتون و آخناتون را از معابد پاک کنند و نام آمون را که در دوره حکومت آخناتون حذف شده بود دوباره حک کنند. از آن پس، به دستور کشیشان، بردن نام آخناتون که جنایت‌کار بزرگ خوانده می‌شود قدغن است.

او پایتخت خود را شهر تب (تبس،تیبس،تبای که از زمان آخناتون رها شده بود) قرار می‌دهد و حدود ۱۰سال حکومت می‌کند، بی‌آنکه پادشاهی او جلال یا درخشندگی خاصی داشته باشد. وی آخرین فرعون دودمان شکوهمند هجدهم است. آیه پس از چهار سال پادشاهی حکومت را به رامسسیان (دودمان نوزدهم) می‌سپارد.

باستان‌شناسان مومیایی دو دختر سقط شده را نیز در مقبره پادشاه توت پیدا کرده‌اند که گمان می‌رود فرزند او و انخ‌اسن‌آمون هستند. همچنین به نظر می‌رسد انخ‌اسن‌آمون از پادشاه هیتی‌ها درخواست فرستادن پسری کرده است تا بر تخت مصر بنشیند، ولی این فرستاده هیچ‌گاه به آب‌های نیل نرسید.

احتمال دارد که انخ‌اسن‌آمون پس از مرگ همسرش با آیه، وزیر و جانشین توت‌انخ‌آمون ازدواج کرده باشد ولی در مورد او هیچ چیز معلوم نیست، زیرا پس از مرگ همسرش هیچ اثری از او باقی نمانده است.

گزارش: نسترن صائبی

منبع: تاریخ ما

عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
اناهید

عکسها و اطلاعاتتون عالی بود

لامارک

همون ماسکش بهتر از بازسازی رایانه ایشه 😐

مهدی فرمانبر
امتیاز :
     

عالی و مفید با تشکر