ساراگون کبیر اولین بنیانگذار اولین امپراتوری روی زمین

اولین تمدن های بشری در ناحیه بین النهرین در بین دو رود دجله و فرات پدیدآمدند.اولین تمدن بزرگی که به وجود آمد سومر نامیده شد که توسط تمدن دیگری فتح شد.سومری ها توانسته بودند نخستین خط نوشتاری و چرخ و سیستم آبیاری و کتابخانه ها را در طول تاریخ بسازند.

فاتحان سومر تکنولوژی پیشرفته تر از آنها را نداشتند اما سلاح های پیشرفته تری نسبت به آنها را توانسته بودند بسازند.فرمانروای آکد توانسته بود بر سومر مسلط شود سارگون نام داشت.250px-Sargon_of_Akkad

بر طبق افسانه ها او فرزند نامشروع الهه Innana بود که در معبد پریستس متولد شده بود اما به احتمال زیاد او فرزند نامشروع یکی از روسپیان معبد بود که در آب رها شده بود.او خود در مورد خود گفته بود .«مادر حقیر و بیچاره ٔ من مرا حامله شد و در پنهانی زائید و در سبدی از نی بر روی آب گذاشت و در آن را با قیر بست ».با توجه به متون خط میخی پیرمرد باغبانی شاید هم پادشاه شهر Kish او را وقتی که در سبدی در میان رود سرگردان بود یافت. و او به تدریج به پادشاه نزدیک شد و بد از قدرتمند شدن بر او شورید او به فرمانروایی آن شهر رسید

لوگازکسی( Lugalzagesi) پادشاه سومر قبل از حمله سارگون بود که اولین کسی بود که توانسته بود سومر را متحد کند.با فتح شهر سومر توسط سارگون پادشاهی او سقوط کرد و سارگون توانست اولین امپراتوری روی زمین را بنا کند.بعد از شکست Lugalzagesi شهر به سختی حاکمیت سارگون را بر خود پذیرفتند و او را بعنوان فرمانروای خود قبول کردند.

سارگون اولین فتحش را در سال ۲۳۴۰ قبل از میلاد که فتح سومر بود را با موفقیت به انجام رسانده بود.بزودی امپراتوری سارگون در سراسر بین النهرین گسترش یافت او لشگر کشی های موفقی نیز به آسیای صغیر و جنوب شرق عربستان سعودی داشت.

بین النهرین باستان نیز مانند یونان باستان دارای شهرهای کوچکی بود که بروی زمین های حاصلخیز بنا شده بودند.و فاصله کمی از هم داشتند و سارگون با فنح این شهر ها توانست اولین امپراتوری روی زمین را بنا کند امپراتوری او شامل بین النهرین بخش هایی از سوریه و ایران امروزی می شده است.

untitledh

سارگون ۳۵ سال بعد از فتح سومر فرمانروایی کرد و در سال ۲۳۰۵ قبل از میلاد درگذشت جانشینان او نیز عملکرد موفقی داشتند اما نتوانستند به خوبی او فرمانروایی کنند.او در سراسر دوران پادشاهی خود با شورش های متعددی در قلمرو خود مواجه شد.او در میان پادشاهان سومری جزو محبوب ترین فرمانروایان بود او برای افزایش قدرت خود و سرکوب شورش ها توانسته بود یک ارتش ثابت ۵۴۰۰ نفری را تشکیل دهد که در آن روزگار یکی از بزرگترین و قوی ترین ارتش های جهان محسوب می شد هزینه نگهداری چنین ارتشی نیز بسیار بالا بود که او هزینه این ارتش را از غنائم و غارت ها تامین می کرد.

سارگون پایتختی جدید به نام آگاد (Agade) در محل دوردستی در شمال  بنا نهاد و آن را تبدیل به ثروتمندترین و نیرومندترین شهر جهان کرد. مردم شمال سومر و  مهاجمان فاتح به تدریج با یکدیگر آمیختند و از نظر قومی و زبانی به نام آکدی (Akkadians) شناخته شدند. سرزمین سومر  نام مرکب سومر و آکد به دست آورد.

از لحاظ مذهبی سومری ها خدایان و الهه های متعددی را می پرستیدند که مورد مقبولیت سارگون قرار گرفت سارگون خود را راهبه آنو موعود و انیل که خدایان سومری ها بودند معرفی کرد.بین داستان ساراگون و موسی شباهت های بسیاری وجود دارد و عده ای او را بخاطر پیدا شدنش در رود به حضرت موسی تشبیه می کنند همچنین شباهت های بسیاری بین ساراگون و نمرودی که در قرآن به آن اشاره شده است وجود دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

13 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
السید(سید ظاهر بازیار)

سایت شما عالیه به عنوان یک سند وتاریخ معتبر استفاده شده و می شود
به همین میمنت سایت شما لینگ شد لطفا شما هم زحمتشو بکشید
از زحمت شما بی نهایت متشکرم.

rahpoyane vesal

خیلی عالی بود امیدوارم موفق باشید

فریبرز سعیدی

بسیار عالی ، مخثصر و مفید ،بینهایت ممنون

محسن

با سلام
بهتر است منبع مطالب آنهم در حوزه تاریخ بیان شود. با تشکر

چاپ کارت ویزیت

واقعاً اطلاعات جالبی بود. ممنون

arefnikoo

داستان بچگیش شبیه داستان موسی نبود؟

درتکیده

سومریان از اجداد طایفه سومرو که طایفه ای از قوم جدگال است، می باشد و هنوز هم اعقاب آنان در جنوب شرق ایران و ایالت سند در پاکستان موجودند.

رز زوار

سارگون همون ذوالقرنین هستش که همزمان با ابراهیم پیامبر میزیسته، وبزرگترین امپراتوری وفتحیات رو داشته که تو قرآن هم هستش از شرق تاغرب دنیای شناخته شده اون زمان را فتح کرده .ودیواری از مس وآهن وقیر بین دو کوه بنا بر خواسته خود مردم اونجا ساخته شد که همون یاجوج ماجوج بودن ومردم اذییت میکردن

ARAZ

بله سومریان و اکدیان، ایلامیان و اشکانیان تورک بودند

ARAZ

بله سومریان و اکدیان، ایلامیان و اشکانیان تورک بودند

ارهان

سومریان ترک بودن.

علی

بی سواد پس چی خوندید.سومریان در بین النهرین تورکن ونژاد سامی ترک هستن و خداوند نوح را برای هدایت قوم ثمود که فرستاد برا چی بوده کسی که تاریخ دیگر کشورها رو بخودش منتثب میکنه چی بشه بگی خاک تو سراتون

Peri

اصالت تورکها بە سرزمین منگولیا و مغولستان بر میگردد، زاگرس و بین النهرین سرزمین سومریان کە همان اجداد کوردها هستند میباشد. چیزی کە قال انکار نیست زبان و فرهنگ است وگرنە کە چشمان مغولی و پوست زرد تورکها امروزە دیگر عمومیت ندارد ولی ریشە و زادگاە زبانشان مشخص است، از طرفی زبان و فرهنگ کوردی هم در جغرافیای اجدادشان هنوز هم نفس میکشد…